اهمیت احداث کارخانه تولید باتری لیتیوم یون

بینش های کلیدی بازار 

اندازه بازار جهانی برای باتری لیتیوم یون در سال 2020 ،36.90 میلیارد دلار بود. پیش‌بینی می‌شود که این بازار از 44.49 میلیارد دلار در سال 2021 به 193.13 میلیارد دلار تا سال 2028 رشد کند که نشان دهنده CAGR 23.3 درصدی در دوره پیش‌بینی 2021-2028 است. تأثیر جهانی کووید-19 بی‌سابقه و خیره‌کننده بوده است، به طوری که بازار جهانی شاهد تأثیر منفی بر تقاضا در همه مناطق در بحبوحه همه‌گیری است. بر اساس تحلیل ما، بازار در طول سال 2020 به نسبت رشد کمتری در حدود 6.2 درصدی را در مقایسه با میانگین رشد سالانه سال 2017-2019 نشان داد.

 افزایش CAGR به تقاضا و رشد این بازار نسبت داده می شود و پس از پایان همه‌گیری به سطح قبل از همه‌گیری باز می گردد.

پیش بینی روند تولید باتری لیتیوم یون

 باتری لیتیوم یون که به آن LIB نیز گفته می شود، یک باتری قابل شارژ است که در لپ تاپ ها، تلفن های همراه و خودروهای هیبریدی و الکتریکی استفاده می شود. استفاده از باتری لیتیوم یونی به دلیل وزن سبک و چگالی انرژی بالا برای افزایش عمر باتری و توانایی شارژ مجدد در برنامه های مختلف در حال رشد است. تأثیر کووید-19 بر بازار جهانی باتری لیتیوم یونی بر ممانعت از رشد همه‌گیری COVID-19 بر رشد این بازار در طول سال 2020 تأثیر گذاشت. شیوع COVID-19 عرضه باتری‌ها را محدود کرده است.

چرا که جزء کلیدی این باتری‌ها عمدتاً در آسیا و اقیانوسیه موجود است، اما این بیماری همه گیر وابستگی مواد خام به این منطقه را بیش از حد در معرض دید قرار داده است.

لیتیوم و کبالت عملکردهای کلیدی را در کاتدها و الکترولیت‌های باتری انجام می‌دهند. چین بر تولید عناصر مسلط است و تقریباً 80 درصد از زنجیره تأمین جهانی این مواد را کنترل می کند. بسیاری از کشورها در سرتاسر جهان محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کرده‌اند و همچنین بسیاری از نیروگاه‌ها در سراسر جهان تعطیل شدند که بر جریان مواد خام و در نهایت بر بازار تأثیر گذاشت.

نقاط قوتی که باعث افزایش روند فروش این باتری‌ها می‌گردد اینگونه می‌باشد :

  • افزایش فروش خودروهای الکتریکی برای کاهش تغییرات آب و هوایی

وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با موتورهای احتراق داخلی تأثیر آب و هوا را کاهش داده اند. سازمان‌های دولتی در سرتاسر جهان به حرکتی سبزتر و بدون آلودگی نزدیک می‌شوند، زیرا وسایل نقلیه برقی مسافری و تجاری در حال تغییر روند حمل‌ونقل آینده هستند که مطمئناً رشد بازار باتری‌های لیتیوم یونی را افزایش می‌دهد. شرکت‌های خودروهای برقی مانند تسلا، استفاده از این باتری‌ها را در خودروها پیاده‌سازی کرده‌اند. اروپا مقررات و هنجارهای انتشار گازهای گلخانه ای را به شدت تحمیل کرده و پروژه های عمده حمل و نقل عمومی حمل و نقل الکتریکی را اجرا کرده است.

  • راه اندازی پروژه های انرژی های تجدیدپذیر باعث رشد بازار می شود

علاقه روزافزون به حفظ یک محیط پاک باعث رشد پروژه های انرژی تجدیدپذیر مانند تاسیسات فتوولتائیک و نیروگاه های هسته ای شده است و پروژه های انرژی بادی باعث رشد باتری های لیتیوم یونی می شوند. علاوه بر این، پذیرش رو به رشد تجهیزات باتری های لیتیوم یون در بخش پزشکی نیز از رشد حمایت می کند.

  • افزایش پذیرش باتری ها در شبکه برق و سیستم های ذخیره انرژی نقش کلیدی در بازار را بازی می کند.

اجرای مقررات سخت‌گیرانه دولتی برای تنظیم افزایش سطح آلودگی، صنایع را برای استفاده از این باتری ها تقویت می کند. صنعت برق برای تولید انرژی های تجدیدپذیر و ذخیره آن برای آینده تلاش می کند. هزینه کم، سرعت تخلیه خود به خودی پایین، و حداقل فضای نصب، برخی از عوامل کلیدی در پذیرش باتری‌های لیتیوم یونی در شبکه هوشمند و سیستم‌های ذخیره انرژی هستند. از آنجایی که این باتری ها در برابر دماهای بالا مقاومت بیشتری دارند، برای استفاده در مناطق دور افتاده و کاربردهای کنترل حرارتی ایده آل هستند.

به عنوان مثال، در ژوئیه 2021، زیرساخت هوشمند زیمنس و شرکت آلمانی گرید اپراتور در حال برنامه ریزی برای توسعه تاسیسات ذخیره سازی باتری لیتیوم یون 100 مگاواتی بودند .  

  • کاهش قیمت باتری‌های لیتیوم یون، پذیرش در بخش‌های مختلف را تسریع کرده است

عامل اصلی که مانع پذیرش این باتری ها از سال 1990 شد، قیمت آن ها بود. باتری های لیتیوم یونی شامل اجزای زیادی هستند و جزء اصلی هر LIB سلول آن بود که 50 درصد هزینه آن را تشکیل می دهد. با این حال، پیشرفت‌های اخیر شرکت‌های تولیدکننده LIB به کاهش قیمت این باتری‌ها کمک کرده است که در آینده کاهش بیشتری خواهد یافت. کاهش قیمت قطعات و پذیرش فناوری‌های پیشرفته برای افزایش ظرفیت باتری ، عوامل کلیدی هستند که پذیرش باتری‌های لیتیوم یونی را افزایش می‌دهند.

  • تقاضای رو به رشد برای خودروهای برقی یا HEV برای پیشروی بازار باتری لیتیوم یونی

با کاربرد، بازار به خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی، سیستم های ذخیره انرژی، صنعتی و غیره تقسیم می شود. انتظار می رود که بخش خودرو کاربرد غالب برای باتری های لیتیوم یونی باشد. افزایش آگاهی در مورد مزایای خودروهای باتری دار و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، به ویژه در آسیا اقیانوسیه، آمریکای شمالی و اروپا، مشتریان را به سمت این وسایل نقلیه الکتریکی یا هیبریدی جذب کرده است . بخش لوازم الکترونیکی مصرفی به عنوان سریع ترین برنامه در حال رشد برای باتری های لیتیوم یون در نظر گرفته می شود. توسعه مداوم در بخش لوازم الکترونیکی مصرفی منجر به افزایش استفاده از باتری‌های لیتیوم یونی در این کاربردها شده است. آنها مزایای متعددی مانند ظرفیت انرژی بالا، کاهش آلودگی و افزایش ایمنی را ارائه می دهند .

از نظر جغرافیایی، سهم بازار باتری لیتیوم یون به آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، اروپا، آسیا و اقیانوسیه و خاورمیانه و آفریقا تقسیم می شود.

طبق یافته های ما، آسیا و اقیانوسیه بر سهم بازار در بازه زمانی پیش بینی تسلط دارد. چین و ژاپن بزرگترین بازارهای خودروهای الکتریکی در جهان هستند. بخش خودرو به طور گسترده ای از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کند. علاوه بر این، انتظار می رود تقاضای فزاینده برای گوشی های هوشمند، لپ تاپ و سایر دستگاه های الکترونیکی در کشورهای مختلف دیگر مانند چین، هند، ژاپن و سنگاپور باعث افزایش بازار در منطقه شود.

آمریکای شمالی رشد قوی را به رهبری ایالات متحده نشان خواهد داد. فروش رو به رشد وسایل الکترونیکی مصرفی و وسایل نقلیه الکترونیکی به اندازه بازار کمک خواهد کرد.

تمرکز روزافزون ارگان های دولتی بر انتشار گازهای گلخانه ای در محیط زیست در اروپا از رشد این بازار حمایت کرده است. چندین کشور در منطقه، مانند آلمان، آرژانتین، فرانسه و سایرین، هدف خود را برای صفر کردن انتشار CO 2 تا سال 2050 تعیین کرده اند. این امر باعث افزایش استفاده از باتری های لیتیوم یون در منطقه شده است. کمیسیون اروپا و انجمن شراکت اروپایی باتری‌ها یک مشارکت عمومی و خصوصی را برای تشویق تحقیق در مورد فناوری باتری هوشمند در اروپا راه‌اندازی کرده‌اند.

انتظار می رود خاورمیانه و آفریقا رشد قابل توجهی را مشاهده کنند زیرا بسیاری از کشورها در حال انجام فعالیت های ساخت و ساز عظیم هستند و شهرها در مقیاس بزرگتر در حال توسعه هستند. این به نوبه خود منجر به نیاز به ابزارهای برق صنعتی و ساختمانی می شود که از باتری های Li-ion استفاده می کنند.

حال در نهایت به دلایلی که در بالا ذکر شد تولید این نوع از باتری می‌تواند برای کشور بسیار سودآور باشد که در این راستا مجموعه شرکت های مپنا اقدام به تاسیس چنین کارخانه ای گرفته‌اند و ما خرسندیم که در این پروژه می‌توانیم با آنها همراه و همقدم باشیم .