چهارچوب‌های مدیریت پروژه

چهارچوب‌های مدیریت پروژه

انتخاب بین یکی از چهارچوب‌های مدیریت پروژه از حیاتی ترین تصمیماتی هست که می‌تواند چگونگی ساختار گروه،برنامه ریزی و نظارت بر پروژه‌ها را تعیین کند .

همانطور که وعده دادیم، در اینجا برترین آنها را شرح می دهیم.

  • مدیریت پروژه آبشاری

مدیریت پروژه آبشاری یا سنتی بر “برنامه ریزی کامل” متمرکز است. در این روش، قبل از شروع، کل پروژه را از ابتدا تا انتها تجزیه و زمان بندی می کنید.

اگر با محصولات فیزیکی سر و کار دارید که وابستگی ها و خدمات بسیاری دارند و بر اساس توافقنامه سطح خدمات، باید کاری بی نقص و باثبات در سررسیدهای ثابت و غیر قابل تغییر ارائه دهید، این چهارچوب بهترین گزینه است.

راهنمای کامل درباره‌ی مدیریت پروژه آبشاری.

  • مدیریت پروژه کانبان

برخلاف چهارچوب آبشاری، مدیریت پروژه کانبان بر بهبود مستمر تمرکز دارد. با استفاده از بورد کانبان مانند تصویر بالا، گروه شما چگونگی ارتقای محصولات، پویش ها یا فرایندها را برنامه ریزی می کند.

چه کسی باید از کانبان استفاده کند؟ کانبان به شما کمک می کند کار خود را تصویرسازی کنید تا بتوانید کار در حال اجرا (WIP) را محدود نمایید و به سرعت کار را از “در حال اجرا” به “اجرا شده” تبدیل کنید. کانبان برای گروه هایی که دستورکارهای زیادی دریافت می کنند عالی است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چهارچوب مدیریت پروژه کانبان، این مطلب را مطالعه بفرمایید.

  • مدیریت پروژه اسکرام

چهارچوب اسکرام محبوب ترین راه برای پیاده سازی مدیریت پروژه چابک است. اسکرام پروژه‌های بزرگ‌ را به پروژه های کوتاه‌تر یک تا چهار هفته ای تقسیم می‌کند که متناسب با تقاضاها در طول پروژه هستند.

این چهارچوب همچنین قوانینی را برای اندازه گروه، نقش ها در گروه، برنامه ریزی، جلسات، تحویل دادنی‌ها و غیره وضع می کند. اسکرام هم در میان توسعه دهندگان نرم افزاری محبوب است و هم گزینه ای عالی برای گروه هایی است که می خواهند در طول پروژه به تدریج کار خود را تحویل دهند. برای نمونه، می توانید از آن برای پویش های بازاریابی، طراحی محصول یا سایر پروژه های خلاق استفاده کنید.

منبعی مفید جهت کسب اطلاعات کامل‌تر در مورد روش اسکرام.

  • مدیریت پروژه چابک

چابک در مدیریت پروژه کلید واژه ای است که معمولا راهکاری همه جانبه برای شرکت های ناکارآمد به شمار می آید. با وجود آن، این چهارچوب نیز ایرادات مخصوص به خود را دارد، مانند موارد زیر.

چهارچوب های چابک، مانند اسکرام، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضایی برای اشتباهات، آزمون و خطا، و تغییرات پیش‌بینی نشده باقی بگذارند. به عبارت دیگر، اگر از رویکردی چابک استفاده می کنید، انتظار نداشته باشید که عملیات شما بی نقص اجرا شود. به علاوه، این چهارچوب ها را به ندرت می توان برای گروه های بزرگ به کار برد. اما برای بسیاری از گروه ها، انعطاف‌پذیری به منظور اصلاح برنامه های پروژه در طول زمان، برای تکمیل پروژه ضروری است.

منبعی کامل برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این روش، برای آنکه بدانید چگونه پروژه بعدی خود را به روش چابک مدیریت کنید.

منبع : monday.com

مترجم : طاهره کیایی

FacebookLinkedInEmail